59 / 100

Zowel academische als marketingonderzoekers streven naar het beter begrijpen van hoe mensen handelen, beslissingen nemen, plannen en onthouden. Vooruitgang in draagbare sensortechnologieën en meer geavanceerde data-acquisitie- en analyseprocessen hebben onderzoekers over de hele wereld in staat gesteld om de geheimen van van je brein steeds beter te ontcijferen.

Ene Makeig en collega’s hebben in 2009 onderzoek hiernaar gedaan. Zij vonden één van de belangrijkste uitdagingen om te bewijzen, het uitleggen van welke volgorde hersenprocessen doorgaan en hoe ons gedrag en bewustzijn dit ondersteunt.

Mensen zijn veelal bezig met fysieke en emotionele behoeften in complexe en constant veranderende omgevingen. Er zijn hersenstructuren ontwikkeld die cognitieve processen ondersteunen die gericht zijn op de verwerking van al ons lichaamsgebonden gedrag.

In wetenschappelijk onderzoek is de menselijke prestatie een complexe combinatie van drie componenten:

  • actie
  • perceptie
  • emotie

Acties zijn gedragingen

Het werkwoord verwijst naar alles wat te zien is, of het nu met normale ogen is of gemeten aan lichaamssensaties. Zie een actie als een beginof een overgang van de ene scène naar de andere – in een filmset schreeuwt de regisseur om ‘actie’, om de volgende scene te laten plaatsvindne.

Gedragsactiviteiten kunnen op verschillende manieren worden uitgevoerd, van spierconnectiviteit tot halsklierfunctie, voedselconsumptie of slaap.

Perceptie is moreel

Perceptie beschrijft de gedachten en mentale beelden die je met je meedraagt ​​en kan zowel verbaal als non-verbaal zijn. ‘Ik moet onthouden dat ik boodschappen moet doen’, of ‘ik wil weten wat je van me vindt’, kan als verbaal worden beschouwd. Hiertegenover, je voorstellen hoe je huis er na een herontwerp uit zal zien, kan worden beschouwd als een gevoel van verandering.

Perceptie omvat vaardigheden en kennis – in staat zijn om de tools op een logische manier te gebruiken (zonder jezelf pijn te doen), karaokeliedjes te zingen of Marty McFly’s autokleur te onthouden in ‘Back to Tomorrow’ (rood).

Emoties zijn goed gedrag

Geen gedachte of kennis, maar wel vaak het resultaat van een kortstondige ervaring. Deze ervaar je in een schaal van goed tot slecht (onaangenaam).

 

Leren en gedrag

Als we het hebben over gedrag, moeten we kijken naar hoe we waarnemen en hoe we groeien. Leren omvat elk proces van het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis, voorkeuren, attitudes en evaluaties, sociale regels en algemene overwegingen. Dit helpt bij onze groei.

Je hebt vast wel eens gehoord over de discussie ‘nature – nurture’ – er was enige discussie over of gedrag uitsluitend wordt gestuurd door genetica (natuur) of omgevingsfactoren (opvoeding).

Vandaag is dat niet langer een vraag. Er is een overweldigend bewijs van de impact van natuur en opvoeding op hetzelfde niveau – Gedrag wordt beschouwd als een combinatie van beide.

Het huidige theoretische kader benadrukt ook de actieve rol bij het opdoen van nieuwe vaardigheden en kennis. Je bent in staat jezelf te verbeteren en jezelf te veranderen door het voortdurend verwerven van vaardigheden gedurende je hele leven, wat van invloed kan zijn op neurologisch niveau. Zie het als het kader in neurowetenschappelijke processen waar de uitdrukking ‘Oefening baart kunst’ het best bij past.

Hoe de breinactiviteit van een acteur in rol veranderd

Het lijkt erop dat wanneer acteurs zich echt in een bepaalde rol kunnen inleven, de hersenen zich hier ook op anapassen. Onderzoekers van het NeuroArts Lab van McMaster University, Canada, hebben dit nader bekeken.

Hun studie richtte zich op een groep van 15 theaterstudenten van de McMaster University, allemaal getraind in ‘acteren’ – een manier waarop acteurs de emoties van hun personages naspelen. En het meest beroemd door iconen als Marlon Brando, Robert De Niro en Daniel Day-Lewis.

Het team, onder leiding van Steven Brown, stelt elk van de acteurs vier keer op in een MRI-scherm en bewaakt hun hersenactiviteit, terwijl ze een reeks vragen beantwoordt. Elke keer krijgen ze een willekeurige taak om vragen op een andere manier te beantwoorden: als zichzelf, of als een ander, met een Brits accent, als een goede vriend, of alsof ze de rol van Romeo of Julia speelden in het beroemde toneelstuk van Shakespeare.

Meestal  wordt in dit soort onderzoeken een toename van hersenactiviteit coconstateert, wanneer in dit geval de acteurs verschillende taken uitvoeren (in dit geval beantwoorden ze vragen zoals zichzelf). Maar onderzoekers ontdekten dat de activiteit in bepaalde delen van de hersenen juist afnam toen studenten reageerden zoals Romeo of Julia.

‘In plaats daarvan kregen we meer deactivaties of verminderde hersenactiviteit in vergelijking met de keer dat ze de vragen beantwoordden als zichzelf,’ zei Brown. “Het belangrijkste gebied waar we deze reducties vonden, was de dorsale mediale preteriële cortex. Het is een deel van de hersenen dat absoluut betrokken is bij het zelfstandig werken, voor vooral de kennis van fysieke of persoonlijkheidskenmerken. “

Ze vonden echter ook verhoogde activiteit in de precuneus, een deel van de hersenen wlke geassocieerd is met aandacht.

“Acteurs moeten hun aandacht scheiden van het personage en daarom denken we dat dit mogelijk iets te maken heeft met de versnippering van de aandacht of de onderscheidende aandacht die acteurs in de rol zouden moeten hebben”, aldus Brown. “

DEACTIVERENDE HERSENEN TIJDENS ACTIE

Acteurs moeten andere mensen portretteren en hun gebaren, emoties en gedragingen overnemen. Daarom moeten acteurs niet als zichzelf denken en zich gedragen, maar als de personages die ze zich voordoen. ‘

Met andere woorden, als een acteur eenvoudigweg regels had opgezegd, had een ander deel van zijn hersenen kunnen worden geactiveerd, een deel dat gewoon aangeleerd, repetitief gedrag weerspiegelt, zoals het strikken van schoenveters of tandenpoetsen.

Besluitvorming en emoties

Menselijk gedrag en besluitvorming worden sterk beïnvloed door emoties – zelfs op subtiele manieren die we misschien niet altijd herkennen. Nadat we een emotioneel gevoede beslissing hebben genomen, blijven we geneigd de onvolmaakte redenering erachter te blijven gebruiken, en ‘een milde incidentele emotie in de besluitvorming kan langer leven dan de emotionele ervaring zelf’, zoals Andrade & Ariely (2009) opmerkten.

Een voorbeeld van stemmingsmanipulatie die de besluitvorming beïnvloedt, werd onderzocht door onderzoekers die wilden weten hoe de bereidheid om te helpen kan worden beïnvloed door positieve gevoelens.

Om hun vraag te beantwoorden plaatsten ze 25 cent duidelijk zichtbaar in een telefooncel. En wachtten op voorbijgangers om de munten te vinden. Een acteur die namens de psycholoog werkte, kwam tussenbeide en vroeg om een ​​dringend telefoontje te nemen. Deelnemers aan het onderzoek die de munt daadwerkelijk vonden, waren aanzienlijk gelukkiger, waardoor de confederate de oproep kon aannemen, terwijl degenen die de munt niet vonden, onaangetast bleven en eerder nee zeiden (Isen & Levin, 1972).

Aan de slag met onderzoek naar menselijk gedrag

Onderzoek naar menselijk gedrag gaat in op hoe en waarom mensen zich gedragen zoals ze doen. Zoals u echter in de vorige secties hebt gezien, is menselijk gedrag vrij complex omdat het wordt beïnvloed, gemoduleerd en gevormd door meerdere factoren die vaak niet door het individu worden herkend: Openlijk of heimelijk, logisch of onlogisch, vrijwillig of onvrijwillig.

Bewust versus onbewust gedrag

Bewustzijn is een bewustzijnsstaat voor interne gedachten en gevoelens, evenals voor een goede waarneming en opname van informatie uit je omgeving.

Een groot deel van ons gedrag wordt gestuurd door onbewuste processen. Net als een ijsberg is er een grote hoeveelheid verborgen informatie en slechts een deel ervan is zichtbaar met het blote oog.