90 / 100

Ben je zo’n grijze business muis en van de generatie die in z’n ANWB-gids, voetbal inside, business suite en 3 weken naar Spanje per jaar is blijven hangen en vooral alles wil doen, zoals je dat al jaren doet? Sluit dan vlug dit bericht en ga verder met wat je hiervoor aan het doen was. 

Waarom?

  • Web 2.0,
  • duurzaamheid,
  • nieuwe technologieën,
  • nieuwe generaties.

Dat wat je niet leert bij de kamer van koophandel en misschien wel de belangrijkste lessen voor je zelfstandig ondernemerschap. De wereld is in een rap tempo veranderd en de Corona crisis heeft hier nog een schepje bovenop gedaan. Doen wat je altijd al doet is oubollig.

Dit is net zoals de planten in je tuin steeds minder water geven, waardoor de helft uitgeput raakt en de andere helft dood gaat. Moderne leukerds willen hun tuintje in bloei hebben staan en leren begrijpen hoe ze mee kunnen meegaan met nieuwe generaties.

Link naar afbeelding.

In 2020 waren er volgens het CBS 17.407.585 Nederlanders, waarvan 6.589.557 miljoen mensen tussen de 20 en 50 jaar. En 3.650.215 miljoen 50 tot 65-plussers. We plukken deze plussers eruit en stellen dat ze de meest ervaren werkende professionals zijn van die 17 mil. Misschien niet allemaal, maar in ieder geval een deel hiervan. 

CBS gegevens aantal inwoners Nederland 2020.

Totaal 20 tot 50 jaar 50 tot 65 jaar
17.407.585 6.589.557 3.650.215
strategisch adviseur, sociaal experiment, vernieuwen, anders denken, nieuwe perspectieven, verschillen generaties, generatie X, Generatie Y, Generatie Z, marco kool, neuro design lab, generatie

Geboren met een Ipad

Naast meest ervaren professionals, staan deze plussers misschien ook het meest ver af van het leven anno 2021. Als plusser kun je nog zo goed bekend zijn met nieuwe producten, technologieën of technieken, maar je bent nu eenmaal niet met de Ipad in je hand geboren. Ok ok, lees vooral verder om te snappen wat ik hiermee bedoel. 

Plussers worden generatie X genoemd en zijn geboren tussen 1965-1980. Allerlei wereldomstandigheden (Berlijnse muur, koude oorlog etc.) hebben gemaakt dat jij en je generatiegenoten je nu op een bepaalde manier gedragen. Zo staan plussers bijvoorbeeld bekend als harde werkers, zijn comfortabel met autoriteit en hechten waarde aan een goede werk-privébalans. 

Generatie moderne leukerds

Dit is belangrijk om te weten omdat zo iedere generatie een facelift ondergaat, waardoor ze een bepaalde identiteit en gedragingen aannemen die verschillen tegenover andere generaties. Het maakt niet uit of je een onderneming hebt, freelance of zzp bent, inzicht krijgen in hoe we denken en opgroeien is rete belangrijk. Hierdoor kun je leren waar je eigen gedrag vandaan komt en leren meer modern te worden.  

De misschien wel grootste ontwikkeling in ons leven, die aan verschillen in gedrag heeft bijgedragen is technologie. Waar je als plusser de eerste computer hebt zien komen, wordt generatie Z (1994-2010) praktisch geboren met een Ipad in de hand. Zo heeft de computer die Gen X heeft leren kennen zich ontwikkeld van communicatie middel, tot vandaag de dag een hoogwaardig medium voor mens en computer interacties.   

Opgroeien met een VCR of IBM PC is heel wat anders dan een MacBook of Wii. Zo heeft technologie en opvoeding ervoor gezorgd dat plussers, werk als een moeilijke uitdaging zien. En ze competitief zijn in hun carrière. Daarentegen ziet Gen Y (1980-1994) werk als middel tot een doel en richt Gen Z zich op constante ontwikkelingen. De digitale generaties Y en Z groeien in die zin op met veel meer mogelijkheden, om met elkaar te communiceren in vergelijking met plussers. 

Misschien heb je al door dat de kern van dit bericht is dat elke generatie opgroeit met andere mogelijkheden. En de wereld anno 2021 veranderd is, waardoor het van belang is mee te gaan met de tijd en te zorgen dat je niet achterblijft. Welke generatie je ook bent, ga op zoek naar wat de nieuwste generaties beweegt en zorg dat je hier ook deel van wordt. 

Neem contact op, zodat we kijken hoe jij scoort een moderne leukerd te zijn.

strategisch adviseur, sociaal experiment, vernieuwen, anders denken, nieuwe perspectieven, verschillen generaties, generatie X, Generatie Y, Generatie Z, marco kool, neuro design lab, generatie